سرخ کن‌های بدون روغن نسل جدیدی از وسایل آشپزخانه

سرخ کن‌های بدون روغن نسل جدیدی از وسایل آشپزخانه

سرخ کن‌های بدون روغن

سرخ کن‌های بدون روغن نسل جدیدی از سرخ کن‌ها هستند که امروزه توسط کمپانی‌های بزرگ دنیا تولید و به بازار عرضه می‌شوند. سرخ کن‌های بدون روغن نسبت به مدل‌های قدیی تفاوت‌ها و مزایای بسیار زیادی دارند که موجب محبوبیت آنها در میان افراد شده است. سرخ کن‌های معمولی اکثرا از وسیله‌های بلا استفاده در آشپزخانه‌ها به حساب می‌آیند چرا که مصرف بسیار زیاد روغن در این دستگاه‌ها علاوه بر اثرات مخربی که بر سلامتی افراد می‌گذارد صرفه اقتصادی نیز ندارد. اما سرخ کن‌های بدون روغن این امکان را فراهم کرده‌اند تا بتوان تمامی مواد غذایی اعم از انواع سبزیجات، صیفی‌جات و حتی گوشت و مرغ را تنها با استفاده از یک قاشق غذا خوری روغن و یا حتی بدون استفاده از روغن در سریع‌ترین زمان ممکن سرخ کرد.  

یکی دیگر از مزایای سرخ کن‌های بدون روغن در مقایسه با سایر سرخ کن‌ها کارایی بسیار گسترده‌تر این دستگاه‌ها است به عنوان مثال از این سرخ کن‌ها علاوه بر سرخ کردن مواد غذایی می‌توان برای یخ زدایی کردن مواد غذایی فریز شده، گرم کردن مجدد غذا، کبابی کردن و یا گریل کردن مواد غذایی، پخت بیسکوییت و کوکی و... استفاده کرد. از طرفی سرعت عملکرد این دستگاه به نسبت سرخ کن‌های معمولی بسیار بالاتر بوده و همچنین استفاده کردن از آنها و تمیز کردن آنها پس از استفاده نیز بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از سرخ کن‌های معمولی است.

تکنولوژی Airfryer اساس عملکرد سرخ کن‌های بدون روغن

در ساخت و عملکرد سرخ کن‌های بدون روغن تکنولوژی‌های جدید زیادی به کار رفته است اما در میان تمامی تکنولوژی‌های به کار رفته در این سرخ کن‌ها تکنولوژی Airfryer پر کاربرد‌ترین و اصلی‌ترین فناوری این دستگاه‌ها به حساب می‌آید و در واقع اساس و طرز کار اصلی سرخ کن‌های بدون روغن بر پایه این تکنولوژی شکل گرفته است. فناوری Airfryer در واقع همان سیستم پخت غذا به کمک هوا و بدون استفاده از روغن است که به آن هواپز نیز گفته می‌شود بدین صورت که فن موجود در داخل دستگاه موجب گردش هوای گرم و رسیدن حرارت به صورت یکدست به تمامی نقاط مواد غذایی می‌شود که موجب پخت کاملا یکدست غذا شده و بالا بودن دما نیز موجب برشته شدن و به اصطلاح سرخ شدن سطح روی مواد غذایی می‌شود.

تاثیر استفاده از سرخ کن‌های بدون روغن بر سلامتی

مصرف غذاهای سرخ کردنی علی الخصوص غذاهایی که در حجم زیادی از روغن سرخ می‌شوند تاثیرات بسیار زیادی در سلامتی افراد داشته و خطر ایجاد مشکلاتی از قبیل چاقی، بالا رفتن چربی خون و کلسترول، بالا بردن ریسک سکته‌های قلبی و موارد بسیار زیادی از این قبیل را در بدن افزایش می‌دهد. بنابراین سرخ کن‌های بدون روغن برای افرادی که برای سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت زیادی قائل هستند و همچنین افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و چربی خون دارند گزینه بسیار مناسبی است تا بتوانند یک رژیم غذایی سالم و در عین حال خوشمزه داشته باشند.

چه سرخ کنی بخریم؟

پس از استقبال افراد از سرخ کن‌های بدون روغن کمپانی‌های مختلف و بزرگ در سراسردنیا انواع مختلفی از سرخکن‌های بدون روغن را تولید و به بازار عرضه کردند به طوری که امروزه سرخ کن‌های بدون روغن مختلفی از برندهای مشهوری همچون فیلیپس، تفال ، کنوود، دلونگی و... در بازار موجود هستند که افراد با توجه به عملکرد مورد نیازشان و همچنین بازه قیمتی مورد نظر می‌توانند از این دستگاه‌ها خریداری کنند.

سرخ کن‌های بدون روغن به طور کلی از نظر ابعاد در سه اندازه کوچک، بزرگ و متوسط تقسیم بندی می‌شوند که اندازه کوچک آنها بین 1 تا 2 لیتر، ابعاد متوسط آن بین 1.8 تا 2.5 لیتر و سایز بزرگ آن ها معمولا 5 لیتر و یا بیشتر از آن گنجایش دارند. که هر 2 لیتر گنجایش این سرخ کن‌ها برای آماده کردن غذا به اندازه 4 نفر کفایت می‌کند.  قیمت سرخ کن‌های بدون روغن بسته به میزان گنجایش، برند سازنده، توان دستگاه و همچنین آپشن‌ها و قابلیت‌هایی که دارند در بازه‌ای بین3/5 میلیون تا 15 میلیون تومان قرار دارند که امکان خرید برای تمامی افراد با هر میزان بودجه‌ای که مد نظر دارند را امکان پذیر می‌کند.